مینی بوس سحر پلاس (پگاسوس) ، یکی از معدود مینی بوسهای جدید بازار
مینی بوس سحر پلاس یا همان پگاسوس محصولی از بهمن دیزل است. سحر پلاس در واقع نسخه ارتقا یافته مینی بوس ایسوزو سحر محسوب میشود.

خودروهای کار و تجاری دسته بندیهای مختلفی را شامل میشوند که یکی از این دستهها مینی بوس هاست. خودروهایی که ابعاد کوچکی داشته و برای حمل مسافر در سطح شهر، مسافتهای بین شهری و البته خدمت در شرکتها و … مورد استفاده قرار گرفته و نسبت به ونها ظرفیت بیشتری دارند. متاسفانه در بازار کشورمان مینی بوسهای صفر چندان تنوع زیادی نداشته و سخر پلاس یکی از معدود مینی بوسهای جدید بازار است.
سحر پلاس همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم محصولی از گروه بهمن و زیر شاخه تجاری سازش یعنی بهمن دیزل بوده که مدتی است به بازار عرضه شده است. این مینی بوس در واقع نسخه بروز شده مینی بوس ایسوزو است که بهمن دیزل آن را با نام ایسوزو سحر مونتاژ میکرد. مینی بوس سحر پلاس به دلیل امکانات خوب و استهلاک پایینی که دارد اکنون به یکی از گزینههای با ارزش خرید بالا در بازار تبدیل شده است.
طراحی ظاهری
مینی بوس سحر پلاس در بخش ظاهری با اینکه چهره ساده و بی آلایشی دارد اما نمیتوان به آن گفت یک مینی بوس قدیمی است. در نمای جلو چراغهای اصلی با حالتی مربعی شکل و بزرگ طراحی شده که گرافیک داخلی قابل قبولی هم دارند. در میان چراغهای اصلی هم جلو پنجره مینی بوس طراحی شده و سپر جلو نیز میزبان جراغهای مه شکن و دو بخش مشبک مشکی رنگ است.
مطابق دیگر مینی بوسها شیشه جلو ابعاد بزرگی داشته و پایین آن هم عبارت BAHMAN قرار گرفته است. در نمای جانبی خبری از بخش خاصی است اما در سمت شاگرد در قسمت جلو پایین شیشههای جانبی یک شیشه کوچک قرار گرفته تا نقاط کور راننده نیز کمتر شود. در نمای عقب مینی بوس نیز چراغهای اصلی به صورت دایرههای کوچک جدا از هم و عمودی طراحی شده و خبری از بخش خاص دیگری نیست.
کابین
با ورود به کابین مینی بوس سحر پلاس در بخش داشبورد طراحی ساده اما قابل قبولی حکم فرماست. داشبورد با قسمتهای دکوراتیو مختلفی تشکیل شده که بخش بزرگی از آن از قطعات دکوراتیو طرح چوب استفاده شده است. در بخش میانی داشبورد تنها مورد خاصی که به چشم میخورد سیستم مالتی مدیایی است که بر روی آن سوار شده است.مقابل راننده هم یک فرمان ساده با غربیلک چهار شاخه معمولی قرار دارد. صفحه کیلومتر شمار این مینی بوس اما به صورت دوگانه آنالوگ دیجیتال است که بخش نمایشگر دیجیتال آن اطلاعات بسیار خوبی را به راننده نمایش میدهد. در فضای مسافرین هم چینش صندلیها به غیر از ردیف آخر که سرتاسری بوده به صورت ۲+۱ است و مجموع ظرفیت استاندارد آن به غیر از صندلیهای جلو ۱۸ نفر است.
مشخصات فنی
مینی بوس سحر پلاس بهمن دیزل در بخش فنی و قوای محرکه به یک پیشرانه چهار سیلندر خطی ۳ لیتری مجهز شده که ساخت ایسوزو ژاپن بوده و با کد 4JJ1GD شناخته میشود. این پیشرانه توانایی تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس این مینی بوس نیز از نوع دستی ۶ سرعته ساخت برند گتراک است.سیستم تعلیق جلو و عقب این مینی بوس از نوع فنر تخت پارابولیک به همراه کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دو طرفه است. کلاچ این مینی بوس هم از نوع تک صفحهای خشک با کلاچ بادی روغنی است. استاندارد آلایندگی موتور هم یورو ۵ بوده و ظرفیت باک مینی بوس سحر پلاس هم ۱۰۰ لیتری است.