در دنیای امروز که خودروسازان برای برتری فناورانه در محصولات خود رقابت تنگاتنگی دارند، نیسان با رویکردی متفاوت وارد میدان شده است. این شرکت ژاپنی در نسخه Rock Creek از شاسی بلند محبوب خود یعنی «روگ» (Rogue)، سیستم اطلاعات و سرگرمی بسیار ساده ای ارائه کرده که نه تنها نیازهای اصلی راننده را برآورده می کند، بلکه تجربه ای روان و بی دردسر را رقم می زند.
در نگاه اول، نیسان روگ شاید خودرویی کاملاً معمولی بهنظر برسد؛ نه قدرت خاصی دارد، نه طراحی لوکسی و نه حتی به امکانات ویژه ای برای جلب توجه مجهز است. مدل فعلی این خودرو از سال ۲۰۲۰ به بازار آمده و سیستم اطلاعات و سرگرمی آن با نمایشگر ۷ اینچی معرفی شد که در مدل های ۲۰۲۴ به ۸ اینچ افزایش یافته است، اندازه ای که مشابه سیستم های ارزان قیمت بازار جانبی است.
اما همین سادگی ظاهری، رمز موفقیت این خودرو در بازار آمریکا شده است. نسخه Rock Creek که تمرکز آن بر قابلیت های آفرود است، یکی از نسخه هایی است که هنوز از همان سیستم ساده با نمایشگر ۸ اینچی استفاده می کند. صفحه ای که با طراحی قدیمی، دکمه های فیزیکی کنار و زیر آن، حس و حالی از یک فناوری قدیمی را منتقل می کند. در طراحی نیسان برای محصول روگ خبری از نویگیشن داخلی، نرم افزارهای پیش فرض یا اتصال بیسیم CarPlay و Android Auto نیست. حتی برای شنیدن موسیقی آنلاین، نیاز به اتصال سیمی گوشی به این نمایشگر دارید. اما آیا این محدودیت ها واقعاً یک نقطه ضعف هستند؟
برخلاف ظاهر ماجرا، پاسخ برخی از مشتریان به این سیستم شاید منفی باشد. سیستم اطلاعات و سرگرمی پایه نیسان، با همه محدودیت هایش، به طرز شگفت انگیزی کاربردی و ساده است. به ویژه در موقعیت هایی مانند رانندگی آفرود که سرعت در دسترسی به امکانات، اهمیت بالایی دارد. تنها با فشردن یک دکمه می توان دوربین های بیرونی را فعال کرد یا تنظیمات صدا را تغییر داد. برای کنترل تهویه نیز نیازی به لمس صفحه نمایش نیست؛ همه چیز با دکمه های فیزیکی قابل انجام است.
این سیستم حتی قابلیت بهروزرسانی از طریق اینترنت (Over-the-Air) را دارد و امکاناتی مانند SiriusXM، هات اسپات وایفای، بلوتوث و دسترسی به تنظیمات خودرو را در اختیار راننده می گذارد. با اتصال تلفن همراه هوشمند، می توان از خدمات مسیریابی تلفن همراه هوشمند بهره گرفت که به زعم مهندسان نیسان، بهترین گزینه موجود است.
نتیجه این تغییرات و حرکت به سمت دکمه های فیزیکی چیست؟ گاهی ساده بودن، بهتر بودن را معنا می دهد. با فروش بیش از ۲۴۵ هزار دستگاه در آمریکا در سال گذشته، روگ پرفروش ترین محصول نیسان و سومین شاسی بلند پرفروش در این کشور است. موفقیتی که نشان می دهد بسیاری از خریداران، به دنبال راه حل های ساده و مؤثر هستند و نیسان به خوبی این خواسته را برآورده کرده است.